Τι είναι ο προσυμπτωματικός έλεγχος;

Ο προσυμπτωματικός έλεγχος αναζητά καρκίνο πριν ένα άτομο εμφανίσει συμπτώματα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό του καρκίνου σε πρώιμο στάδιο. Όταν ανώμαλος ιστός ή καρκίνος εντοπιστεί νωρίς, μπορεί να είναι ευκολότερο να αντιμετωπιστεί. Μέχρι να εμφανιστούν τα συμπτώματα, ο καρκίνος μπορεί να έχει αρχίσει να εξαπλώνεται.

Οι επιστήμονες προσπαθούν να κατανοήσουν καλύτερα ποιοι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν συγκεκριμένους τύπους καρκίνου. Επίσης μελετούν τα πράγματα που κάνουμε και τα πράγματα γύρω μας για να δουν αν προκαλούν καρκίνο. Αυτές οι πληροφορίες βοηθούν τους γιατρούς να συστήσουν ποιος πρέπει να υποβάλλεται σε προσυμπτωματικό έλεγχο για καρκίνο, ποιες εξετάσεις προσυμπτωματικού ελέγχου πρέπει να χρησιμοποιούνται και πόσο συχνά πρέπει να γίνονται οι εξετάσεις.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ο γιατρός σας δεν πιστεύει απαραιτήτως ότι έχετε καρκίνο του ενδομητρίου εάν σας προτείνει μια προληπτική εξέταση. Οι προληπτικές εξετάσεις δίνονται όταν δεν έχετε συμπτώματα καρκίνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΟΔΗΓΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΡΚΙΝΟ ΤΟΥ ΕΝΔΟΜΗΤΡΙΟΥ

Εάν το αποτέλεσμα της εξέτασης προσυμπτωματικού ελέγχου είναι μη φυσιολογικό, μπορεί να χρειαστεί να κάνετε περισσότερες εξετάσεις για να διαπιστώσετε εάν έχετε καρκίνο. Αυτές ονομάζονται διαγνωστικές εξετάσεις.

Προσυμπτωματικός έλεγχος καρκίνου του ενδομητρίου

Βασικά σημεία

• Οι εξετάσεις χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο για διαφορετικούς τύπους καρκίνου όταν ένα άτομο δεν έχει συμπτώματα.
  • Ο καρκίνος του ενδομητρίου συνήθως εντοπίζεται νωρίς.
  • Δεν υπάρχει τυπική ή συνηθισμένη εξέταση ρουτίνας για τον καρκίνο του ενδομητρίου.
  • Μελετώνται εξετάσεις που μπορεί να ανιχνεύσουν (να βρουν) καρκίνο του ενδομητρίου:
    • Τεστ ΠΑΠ
    • Ενδοκολπικό υπερηχογράφημα
    • Βιοψία ενδομητρίου
  • Οι προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο του ενδομητρίου μελετώνται σε κλινικές δοκιμές.

Προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο του ενδομητρίου

Οι επιστήμονες μελετούν τεστ προσυμπτωματικού ελέγχου για να βρουν εκείνα με τις λιγότερες βλάβες και τα περισσότερα οφέλη. Οι εξετάσεις προσυμπτωματικού ελέγχου καρκίνου έχουν επίσης σκοπό να δείξουν εάν η έγκαιρη ανίχνευση (η εύρεση του καρκίνου πριν προκαλέσει συμπτώματα ) βοηθά ένα άτομο να ζήσει περισσότερο ή μειώνει την πιθανότητα ενός ατόμου να πεθάνει από τη νόσο.

Για ορισμένους τύπους καρκίνου, η πιθανότητα ανάκαμψης είναι καλύτερη εάν η ασθένεια εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί σε πρώιμο στάδιο.

Ο καρκίνος του ενδομητρίου συνήθως εντοπίζεται νωρίς

Ο καρκίνος του ενδομητρίου συνήθως προκαλεί συμπτώματα (όπως κολπική αιμορραγία) και εντοπίζεται σε πρώιμο στάδιο, όταν υπάρχουν καλές πιθανότητες ανάρρωσης.

Ο προσυμπτωματικός έλεγχος για καρκίνο του ενδομητρίου είναι υπό μελέτη και υπάρχουν κλινικές δοκιμές προσυμπτωματικού ελέγχου που πραγματοποιούνται σε πολλές περιοχές της χώρας.

Μελετώνται εξετάσεις που μπορεί να ανιχνεύσουν καρκίνο του ενδομητρίου

Τεστ ΠΑΠ

Το τεστ Παπανικολάου είναι μια διαδικασία συλλογής κυττάρων από την επιφάνεια του τραχήλου της μήτρας και του κόλπου. Ένα κομμάτι βαμβάκι, μια βούρτσα ή ένα μικρό ξύλινο ραβδί χρησιμοποιείται για να ξύσει απαλά τα κύτταρα από τον τράχηλο και τον κόλπο. Τα κύτταρα εξετάζονται με μικροσκόπιο για να διαπιστωθεί εάν είναι παθολογικά .

Το τεστ Παπανικολάου δεν χρησιμοποιείται για τον έλεγχο για καρκίνο του ενδομητρίου. Ωστόσο, τα αποτελέσματα του τεστ Παπανικολάου μερικές φορές δείχνουν σημάδια μη φυσιολογικού ενδομητρίου (βλεννογόνο της μήτρας ). Οι εξετάσεις παρακολούθησης μπορεί να ανιχνεύσουν καρκίνο του ενδομητρίου.

Σχηματική αναπαράσταση του τεστ Παπ

Ενδοκολπικό υπερηχογράφημα

Καμία μελέτη δεν έχει δείξει ότι ο προσυμπτωματικός έλεγχος με ενδοκολπικό υπερηχογράφημα (TVU) μειώνει τον αριθμό των θανάτων που προκαλούνται από καρκίνο του ενδομητρίου.

Το ενδοκολπικό υπερηχογράφημα (TVU) είναι μια διαδικασία που χρησιμοποιείται για την εξέταση του κόλπου, της μήτρας, των σαλπίγγων και της ουροδόχου κύστης. Ένας μορφοτροπέας υπερήχων (ανιχνευτής) εισάγεται στον κόλπο και χρησιμοποιείται για να αναπηδήσει ηχητικά κύματα υψηλής ενέργειας (υπερήχους) από εσωτερικούς ιστούς ή όργανα και να κάνει ηχώ. Η ηχώ σχηματίζει μια εικόνα των ιστών του σώματος που ονομάζεται υπερηχογράφημα. Ο γιατρός μπορεί να αναγνωρίσει όγκους κοιτάζοντας το υπερηχογράφημα.

Το σχέδιο δείχνει μια πλάγια όψη της γυναικείας αναπαραγωγικής ανατομίας κατά τη διάρκεια μιας διαδικασίας ενδοκολπικού υπερήχου. Ένας ανιχνευτής υπερήχων (μια συσκευή που παράγει ηχητικά κύματα που αναπηδούν από τους ιστούς μέσα στο σώμα) εμφανίζεται να εισάγεται στον κόλπο. Εμφανίζονται επίσης η κύστη, η μήτρα, η δεξιά σάλπιγγα και η δεξιά ωοθήκη. Το ένθετο δείχνει τον διαγνωστικό υπερηχογράφο (άτομο εκπαιδευμένο να εκτελεί διαδικασίες υπερήχων) να εξετάζει μια γυναίκα σε ένα τραπέζι και μια οθόνη υπολογιστή δείχνει μια εικόνα των εσωτερικών ιστών του ασθενούς.

Το TVU χρησιμοποιείται συνήθως για την εξέταση γυναικών που έχουν μη φυσιολογική κολπική αιμορραγία. Για τις γυναίκες που έχουν ή διατρέχουν κίνδυνο για κληρονομικό μη-πολυποδιακό καρκίνο του παχέος εντέρου, οι ειδικοί προτείνουν ετήσιο έλεγχο με ενδοκολπικό υπερηχογράφημα, ξεκινώντας από την ηλικία των 25 ετών.

Η χρήση ταμοξιφαίνης για τη θεραπεία ή την πρόληψη του καρκίνου του μαστού αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου του ενδομητρίου. Το ενδοκολπικό υπερηχογράφημα δεν είναι χρήσιμη στον προσυμπτωματικό έλεγχο για καρκίνο του ενδομητρίου σε γυναίκες που λαμβάνουν ταμοξιφαίνη αλλά δεν έχουν συμπτώματα καρκίνου του ενδομητρίου. Σε γυναίκες που λαμβάνουν ταμοξιφαίνη, το TVU πρέπει να χρησιμοποιείται σε όσες έχουν κολπική αιμορραγία.

Βιοψία ενδομητρίου

Δεν έχει αποδειχθεί ότι ο προσυμπτωματικός έλεγχος με βιοψία ενδομητρίου μειώνει τον αριθμό των θανάτων που προκαλούνται από καρκίνο του ενδομητρίου.

Η βιοψία ενδομήτριου είναι η αφαίρεση ιστού από το ενδομήτριο με την εισαγωγή μιας βούρτσας, μιας κουρέτας ή ενός λεπτού, εύκαμπτου σωλήνα μέσω του τραχήλου της μήτρας και στη μήτρα. Το εργαλείο χρησιμοποιείται για να ξύσει απαλά μια μικρή ποσότητα ιστού από το ενδομήτριο και στη συνέχεια να αφαιρέσει τα δείγματα ιστού. Ένας παθολόγος βλέπει τον ιστό κάτω από ένα μικροσκόπιο για να ψάξει για καρκινικά κύτταρα.

Η βιοψία ενδομητρίου χρησιμοποιείται συνήθως για την εξέταση γυναικών που έχουν μη φυσιολογική κολπική αιμορραγία. Εάν έχετε μη φυσιολογική κολπική αιμορραγία, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Κίνδυνοι του προσυμπτωματικού ελέγχου καρκίνου του ενδομητρίου

Επεμβάσεις ενδομητρίου στην Αθήνα

Οι προληπτικές εξετάσεις έχουν κινδύνους.

Οι αποφάσεις σχετικά με τα τεστ προσυμπτωματικού ελέγχου μπορεί να είναι δύσκολες. Δεν είναι όλα τα τεστ προσυμπτωματικού ελέγχου χρήσιμα και τα περισσότερα έχουν κινδύνους. Πριν κάνετε οποιαδήποτε εξέταση προσυμπτωματικού ελέγχου, μπορεί να θέλετε να συζητήσετε το τεστ με το γιατρό σας. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τους κινδύνους της εξέτασης και εάν έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από καρκίνο.

Οι κίνδυνοι των εξετάσεων προσυμπτωματικού ελέγχου καρκίνου του ενδομητρίου περιλαμβάνουν τα ακόλουθα

Η εύρεση του καρκίνου του ενδομητρίου μπορεί να μην βελτιώσει την υγεία ή να βοηθήσει μια γυναίκα να ζήσει περισσότερο.

Ο προληπτικός έλεγχος μπορεί να μην βελτιώσει την υγεία σας ή να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο εάν έχετε προχωρημένο καρκίνο του ενδομητρίου ή εάν έχει ήδη εξαπλωθεί σε άλλα σημεία του σώματός σας.

Ορισμένοι καρκίνοι δεν προκαλούν ποτέ συμπτώματα ή γίνονται απειλητικοί για τη ζωή, αλλά εάν εντοπιστούν με προληπτικό τεστ, ο καρκίνος μπορεί να αντιμετωπιστεί. Δεν είναι γνωστό εάν η θεραπεία αυτών των καρκίνων θα σας βοηθούσε να ζήσετε περισσότερο από ό,τι αν δεν χορηγούνταν θεραπεία και οι θεραπείες για τον καρκίνο μπορεί να έχουν σοβαρές παρενέργειες.

Μπορεί να προκύψουν ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα εξετάσεων.

Τα αποτελέσματα των εξετάσεων προσυμπτωματικού ελέγχου μπορεί να φαίνονται φυσιολογικά ακόμη και αν υπάρχει καρκίνος του ενδομητρίου. Μια γυναίκα που λαμβάνει ένα ψευδώς αρνητικό αποτέλεσμα της εξέτασης (που δείχνει ότι δεν υπάρχει καρκίνος όταν υπάρχει πραγματικά) μπορεί να καθυστερήσει να αναζητήσει ιατρική φροντίδα ακόμα κι αν έχει συμπτώματα.

Μπορεί να προκύψουν ψευδώς θετικά αποτελέσματα εξετάσεων.

Τα αποτελέσματα των εξετάσεων προσυμπτωματικού ελέγχου μπορεί να φαίνονται μη φυσιολογικά , παρόλο που δεν υπάρχει καρκίνος. Ένα ψευδώς θετικό αποτέλεσμα της εξέτασης (ένα που δείχνει ότι υπάρχει καρκίνος ενώ πραγματικά δεν υπάρχει) μπορεί να προκαλέσει άγχος και συνήθως ακολουθείται από περισσότερες εξετάσεις (όπως βιοψία ), οι οποίες επίσης ενέχουν κινδύνους.

Οι παρενέργειες μπορεί να προκληθούν από την ίδια την εξέταση.

Οι παρενέργειες που μπορεί να προκληθούν από εξετάσεις προσυμπτωματικού ελέγχου για καρκίνο του ενδομητρίου περιλαμβάνουν:

• Δυσφορία
  • Αιμορραγία
  • Λοίμωξη
  • Παρακέντηση της μήτρας (σπάνια).

Εάν έχετε οποιεσδήποτε ερωτήσεις σχετικά με τον κίνδυνο για καρκίνο του ενδομητρίου ή την ανάγκη για προληπτικές εξετάσεις, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.